Menu Luk

Yin Yoga

Hvad er yin yoga?

Yin yoga har rødder fra Kina og Indien, og mange af øvelser kommer også fra den måske velkendte Hatha Yoga. Yoga fra Indien er et mindst 5000 år gammelt system, og her har man altid kendt effekten af at blive i nogle stillinger/asanas i lang tid- helt op til 10 min. Yin yoga blev først introduceret til vesten og defineret som yin yoga af Paulie Zink i 1970èrne. I Yin Yoga holder du stillingerne i 3-5 min. Det er en meget rolig motionsform, som især er fantastisk til at behandle stress og angst med. Samtidig kan du afbalancere din krop og dit sind, når du udfører Yin Yoga. I det lange stræk afspænder du dit bindevæv, som herefter bliver mere fleksibelt og eftergiveligt. Det er med til at modvirke smerter og den stivhed, vi nogen gange kan opleve i vores krop. Bindevæv, også kaldet fascier, er den samlede betegnelse for sener, muskelfascier, underhud og de hinder, der ligger rundt om de indre organer.

Yin Yoga og Kinesisk medicin

I Yin Yoga taler man også om at kunne påvirke meridianbanerne gennem øvelserne. I Traditionel Kinesisk Medicin eksempelvis akupunktur sætter man nåle i særlige punkter, der ligger på meridianbanerne. På den måde afbalancerer man centralnervesystemet, organer og muskler. Der findes 12 meridianbaner, som hver er forbundet til organer, dit kredsløb eller dine kirtler/hormoner. Derudover er der to meridianbaner ren– den centrale og du– den styrende, som er en slags overordnede baner.

Roligt nervesystem

Du kan tilmed påvirke dit blodtryk positivt. Kort fortalt, er dit sympatiske nervesystem ansvarlig for, at du er i stand til at løbe fra truslen. Med andre ord, blive bange og løbe stærkt. Det er her stress og angst tilstande kommer ind i billedet. For hvis du hver dag i længere tid, bliver bange og løber stærkt, kan din krop blive overbelastet. Det parasympatiske nervesystem er det modsatte, det bliver nemlig aktivt når vi føler os trygge, slapper af på sofaen eller laver Yin Yoga. At være i denne rolige trygge tilstand, styrker vores mave/tarm system, ja hele fordøjelsen, og det sænker vores hjerte aktivitet. Eksempelvis virker det medicin du kan for for højt blodtryk, nervøsitet m.m, ved at efterligne det parasympatiske nervesytem.

Alt i balance

Alt er en balance. Vi skal ikke kun være i det parasympatiske nervesystem. Så ville vi blive apatiske og mangle initiativ. Ligesåvel som vi ikke kun skal være i det sympatiske. Ifølge indisk yoga filosofi, skal alt i balance. Vi skal også have en balance mellen arbejde, fritid og søvn. Man taler her om 8 timer af hver. Det liv vi lever i vesten stiller store krav til os som mennesker. Mange oplever at de lever et liv i overhalingsbanen. Derfor kan vi have brug for et modspil, nemlig ro, nærvær og stilhed. Gennem Yin Yogaens ro og stilhed, kommer du mere i kontakt med den person du virkelig er, og du giver dig selv plads.

Yoga Nidra, hvad er det for noget?

Gå til booking…